Javorový pokoj

12. listopadu 2010 v 12:32 | Ally |  Alexandrovský palác
Alexandra, která vyrostla vedle svého umělecky založeného bratra Ernsta, jej mohla sledovat, jak z Darmstadtu tvoří centrum pro rozvoj moderního umění. Dokonce založil "Kolonii umělců", kde byly kombinovány různé umělecké a stavební slohy. Nejoblíbenějším stylem byl německý "Jugendstil" a francouzské "Art Noveau". Výsledky své práce umělci předtavovali na výstavách, kde všechno, až po poslední lžičku, bylo navrženo slavnými osobami jako byl Peter Behrens. Nikolaj a Alexandra několik takových výstav navštívili, čímž jim také přirozeně nesmírně zvedli návštěvnost. Alexandra měla vždy ráda moderní věci a líbilo se jí, co viděla. Pořídila si proto během těchto výstav spostu váz, nábytku a dalších věcí, ačkoliv Nikolaje styl Art Noveau spíše dráždil. Alexandra však ve věcech dekoračních prací dávala většinou na radu svého bratra. Ernst Ludwig byl před první světovou válkou častým hostem v Alexandrovském paláci. Když se tedy v roce 1902 dozvěděl, že car se plánuje rozšířit soukromé pokoje, které následně carevna a návrhář Meltzer vybaví v Jugendstilu, byl velice potěšen a nabídl i svoji pomoc. V plánu bylo zbudovat dvě velké místnosti pod dětstkými pokoji, z nichž jedna bude pohodlným obývacím pokojem pro carevnu. Právě tato místnost je známa jako Javorový pokoj, díky velkému užití javorového dřeva při zařizování.
Javorový pokoj

Javorový pokoj byl velký, prostorný a okouzlující, plný světla, a zřejmě vůbec nejkrásnější ukázkou Art Noveau v celém Rusku. Stěny byly vymalovány teplou, tmavou růžovou barvou, ozdoby na stěnách vyryty a vytvarovány z bílého štuku do tvarů růží, které se vinuly a proplétaly světle zeleným kruhem lemující vysoký strop. Kolem celé místnosti byla ozdobná lišta zakrývající elektrické lampy, jež vrhaly měkké, nepřímé světlo odrážející se od bílého stropu. Dnes je tento způsob osvětlení běžný, ovšem tehdy byl využit v jednom z prvních případů. Motiv růží na stěnách byl opakován, překrásně vyřezán do dřeva velkého javorového balkónu, který místnost na výšku v polovině přetínal. Z něj visely tepané bronzové lampy s malovanými skleněnými stínidly. Na balkón bylo možno vystoupit po schodišti se zakřiveným zábradlí, odkud pak bylo snadné vstoupit do Nikolajovy Nové pracovny. Použité javorové dřevo použité na zbudování balkónu bylo zvláštní tím, že muselo být sedm let ponořené ve vodě, aby jej pak bylo možno tvarovat do stylu Art Noveau. Když se následně dřevo vyleštilo, získalo matný zlatavý nádech, a i pro tuto svoji kvalitu bylo oblíbeným dobovým materiálem. Dřevo bylo rovněž velmi silné a sloupky tak nemusely být příliš masivní na to, aby udržely tíhu dřevěného patra nad sebou.


Pod balkónem byly odděleny krbem dvě útulné sedací prostory. Carevna využívala dlouhou pohovku blízko u okna, kde měla dostatek světla na vyšívání a další ruční práce, navíc byla tato pohovka příhodně skryta za velkými vázami s květinami, takže měla naprosté soukromí. Na druhé straně pod balkónem byla prostora určená dětem, kde mohly pracovat nebo si hrát, zatímco matka na ně dohlížela. Na zemi ležel tlustý, měkký koberec zelené barvy, přes nějž na několika místech byly rozprostřeny medvědí kožešiny, na nichž se děti jako malé nesmírně rády rozvalovaly.


V levém rohu místnosti na straně přilehající k Palisandrovému pokoji, byl na stěně umístěn velký javorový kabinet. Původní plán pokoje zde počítal s umístěním krbu, ale Alexandra tuto ideu zavrhla, jelikož to bylo zbytečné, a navrhla zhotovení okrasné, prosklené skříně. Ta se stala místem, kde carevna uchovávala většinu svých vajíček od Fabergého. Kabinet byl poměrně vysoko a tak se nemusela obávat, že by se k němu při nějaké divoké hře děti dostaly. Po stranách kabinetu visely portréty jednotlivých členů rodin, především slavné portréty čtyř malých velkokněžen od Kaulbacha. Tyto portréty následovaly rodinu na Sibiř, tolik je carevna milovala! Po zavraždění rodiny byly prodány. Výtěžek z prodeje putoval na financování různých sovětských buněk v Evropě během třicátých let. Ve čtyřicátých letech se objevily u jednoho starožitníka v New Yorku, ale od té doby jako by se po nich slehla zem...

Pod kabinetem se v půlkruhu podél stěny vinula pohovka potažená darmstadtskými látkami, což bylo nejoblíbenější místo pro rodinné čaje, pokud se zrovna nekonaly u carevny v Šeříkovém pokoji. Zadní část pohovky s širokým okrajem sloužila Alexandře jako místo pro další dekorační věci, které měla tolik ráda. Každá místnost zařízená carevnou měla rodinné kouzlo, a byla většinou plná drobností a fotografií, kterých si Alexandra cenila nade všechny ostatní věci. V Javorovém pokoji tak nechala instalovat i značné množství soch a menších sošek, mezi nimi bustu Alexeje, svého bratra Ernsta i mramorovou podobiznu miminka Taťány v životní velikosti. Našlo si sem cestu i další Kaulbachovo dílo, portrét carevniny sestry Jelizavety, stejně jako půvabné akvarely ruských umělvů Jelizavety Bemové a Solomka. Vedle nich byly různé grafické listy se sentimentální tématikou, které sice těšily carevnu, ale mnozí její kritici je označovali za vyloženě nevkusné. Ani v této místnosti však carevna nezapomínala na Boha a většina broznzových sošek dekorujících pokoj představovala v závojích zahalené ženy při modlitbě.

Javorový pokoj byste dnes již bohužel vůbec nepoznali. Během let byl zničen balkón i výzdoba stěn, pokoj byl předělen na dvě samostatné místnosti a strop snížen. Nezbylo zde nic z původního Art Noveau, a jde zřejmě o místnost, z níž byly vzpomínky na rodinu, která zde tak ráda trávila svůj čas, zcela vymazány.
Olga, Taťána a Marie v Javorovém pokoji
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 frejsh frejsh | Web | 12. listopadu 2010 v 13:01 | Reagovat

Ach Javorový pokoj

2 Ducii Ducii | Web | 12. listopadu 2010 v 13:02 | Reagovat

Hezký, i když ne úplně podle mého gusta:)

3 Soňa Soňa | 12. listopadu 2010 v 19:55 | Reagovat

Mě se tento styl taky moc nelíbil,ale díky Romanovcům jsem mu přišla na chuť.
V dnešní době je v první části tohoto pokoje něco málo z nábytku,aby to alespoň trochu připomínalo tu zničenou krásu a v druhé části expozice hraček,které dětem patřily a šatů.

4 Ally Ally | Web | 13. listopadu 2010 v 13:26 | Reagovat

Já mám Art Noveau velice ráda, především ve výtvarném umění. ALfons Mucha je podle mě náš největší umělec. A Javorový pokoj musel být úžasně útulný....

5 Soňa Soňa | 14. listopadu 2010 v 10:48 | Reagovat

Myslím,že všechny pokoje v tomto stylu byly útulné,asi to je tím,že tam bylo mnoho věcí.
Škoda,že začala válka a lidé už neměli takový zájem na umění.

6 Soňa Soňa | 14. listopadu 2010 v 10:49 | Reagovat

Ještě mě napadlo,z kterého pokoje byl vstum na balkon,mám pocit,že z tohohle.

7 Ally Ally | Web | 14. listopadu 2010 v 11:26 | Reagovat

[6]: A máš naprostou pravdu :)

8 Soňa Soňa | 15. listopadu 2010 v 16:47 | Reagovat

Škoda,že to tak nezůstalo,musel by to být hezký pocit tam vejít,nadechnout se a představit si,jak to bylo krásné.

9 louis vuitton uk louis vuitton uk | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:55 | Reagovat

outavě napsané články,kupa informací o Romanovcích co jsem nikde jinde česky nenašla.prostě jedním slovem: výborné!

10 coach outlet online coach outlet online | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:55 | Reagovat

utavě napsané články,kupa informací o Romanovcích co jsem nikde jinde česky nenašla.prostě jedním slovem: výborné!

11 [coach outlet] [coach outlet] | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:55 | Reagovat

blog je krasny potrebovala som o Otma nieco vediet do skoly a hned som to nasla na tvojom blogu

12 coach factory outlet coach factory outlet | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:55 | Reagovat

a som si prave zacala pripravovat svoj a chcem sa opytat ci by si mi prosim nemohla pomoct s designom?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
TOPlist