Carský vlak

9. září 2010 v 10:46 | Ally |  Svět carských dcer
Když se v roce 1868 vydala velkokněžna Alexandra Josifovna na krátký pobyt do Montreux, cestovali spolu s ní dvorský maršál baron Boye, dvě dvorní dámy, lékař, pianista, masér, kadeřník, komorná starající se o šperky, její správce financí, dva lokajové, další komorná, která měla na starosti šatník a další čtyři pomocné komorné. Kromě nesčetných truhlic a cestovních kufrů velkokněžna vezla i svůj překrásný klavír, jelikož nerada hrála na jakékoliv jiné. Takováto luxusní extravagance byla v carském Rusku naprosto běžná. I když Romanovci opouštěli své paláce, nikdy neopouštěli pohodlí ani drahé věci, které si jejich postavení vyžadovalo. Například velkokníže Sergej Alexandrovič si na konci 19. století nechal pořídit přepychové vlakové apartmá, které bylo určeno pouze k překonávání 18 mil mezi Moskvou a letním sídlem v Iljinském. Uvnitř byl zlacený nábytek, který naplňoval hned několik místností - přijímací pokoj, ložnici, koupelnu a vstupní chodbu. Jen za čalounění a výzdobu dal velkokníže v přepočtu asi 3 500 liber (dnešní hodnoty), které vzápětí naúčtoval jako moskevský guvernér železniční společnosti. Bohužel byl vagón tak těžký a nepraktický, že se používal ani ne deset let.

Vlastní vagóny vlastnili téměř všichni členové rozvětvené carské rodiny, car měl k dispozici celý vlastní vlak. Měl deset vagónů, všechny natřeny na tmavě modrou barvu a zdobeny zlatým carským orlem. Jeho výroba byla plánována již od roku 1892, tedy ještě pro Alexandra III., vyroben byl ale až v letech 1894-1896 Alexandrovským strojním závodem. Interiéry byly obloženy různými druhy dřeva - dubem, ořechem, kareliánskou břízou, javorem a dalšími. Na podlaze bylo rozložené linoleum, na němž spočívaly měkké koberce, tapety na stěnách byly plné anglických květinových vzorů, hedvábí, kůže, občas se střídaly právě s dřevěným obložením, do něhož byla vsazena želvovina, satén nebo perleť. V posledním vagónu se nacházela stanice, která zásobovala vlak elektřinou, zajišťovala telefonické spojení a nastavovala individuální teplotu v jednotlivých kupé. Z bezpečnostních důvodu měl vlak hned tři různé druhy záchranných brzd.
Jídelna

            V prvním vagóně byly kupé pro strážní doprovod, v druhém byla kuchyně a ubytování pro kuchyňský personál. Malá chodbička ve třetím vagóně vedla do jídelny, kde se na stěnách střídalo mahagonové dřevo s brokátem a na oknech visely šedomodré saténové závěsy, stejnou barvu měl i koberec s květinovým vzorem. Strop byl rozdělen na několik bílých panelů a viseli z něj křišťálové lustry. Mohlo zde stolovat najednou šestnáct lidí, kteří usedali na tmavé dubové židle potažené kůží. Nikolaj většinou sedával uprostřed stolu, vedle něj seděly jeho dcery, případně Alexej. Alexandra ve vlaku vždy jedla ve svém pokoji a sama.

            Čtvrtý vagón byl zařízen jako přijímací pokoj, a do mahagonových stěn byl zasazen olivový damašek. Vládlo zde art noveau, v tomto stylu bylo vše od lampiček s hedvábnými stínítky až po pohodlné pohovky a křesla potažená zeleným a bílým hedvábím. V jednom rohu stál klavír. Pátý vagón byl vyhrazen pro soukromé pokoje carských manželů. Bylo možno vstoupit do carovy pracovny, kde mezi okny stál jeho pracovní stůl, plný krásných luxusních maličkostí, jako byl mramorový kalamář, stříbrný nůž na papír od Fabergého a rovněž stříbrné popelníky v renesančním stylu. Podél stěn se táhly knihovny. Carská ložnice byla zařízena v tmavě modré, a stejně jako v Alexandrovském paláci zde Nicky a Alix uléhali vedle sebe na dvě k sobě přisunuté postele, a na stěně nad hlavami jim visel bezpočet ikon. K ložnici přiléhala koupelna, v níž byla zapuštěná vana se stříbrnými okraji, a aby se voda nevylévala při jízdě, byla strategicky umístěna v rohu. Přes Alexandřin budoár vyzdobený její oblíbenou šeříkovou barvou a nábytkem z cedrového dřeva, se vcházelo do malé oblékárny a pokojíků pro carova lokaje a carevninu komornou.

            Šestý vagón byl určen pro carské děti a jejich služebnictvo, stejně tak pro carevnin doprovod, carovo služebnictvo pak bydlelo v sedmém voze. Dva poslední vagóny ubytovaly i případný zbytek doprovodu a služebnictva, především se v nich ale vozila zavazadla. Na samý konec vlaku byl pak po několika letech připojen ještě jeden vagón, v němž byla zařízena bohatě zdobená kaple s ikonostasem.
Carova studovna
            Stálý personál pro tento vlak čítal dvacet šest osob, včetně elektrikářů, čtyř inženýrů, čtyř kuchařů a samozřejmě lidí pověřených bezpečností dopravy. Před každou jízdou museli tito lidé zkontrolovat kompletně celý vlak. A to nebylo nic proti tomu, jaká opatření se konala po cestě. Celá předem přesně naplánovaná trasa se musela zkontrolovat, a na každý most či přejezd se postavila stráž, která měla za úkol především bránit vlak proti případným teroristům. Vlak pak mohl jen maximálně 20 mil za hodinu, aby se minimalizovalo riziko vykolejení. A aby zmátli atentátníky, byl vyroben ještě jeden vlak, zvenčí naprosto identický, který od toho, v němž cestovala rodina, bylo téměř nemožné rozeznat. Tento vlak jezdil společně s tím pravým - několik mil za ním nebo před ním, takže nebylo možné říci, ve kterém právě jede car. Pro rodinu byly cesty vlakem příjemné, ovšem ti, kteří toto cestování zajišťovali si vždy užili starostí a obav dostatek. Každý "výlet" stál jen na bezpečnosti asi 100 000 rublů. Nikolaj tyto peníze vynakládal z vlastní kapsy. Ovšem nikdy jich nelitoval. Děsivý zážitek z roku 1888 v Borkách jej poučil.

            Vlak byl po Nikolajově abdikaci odstaven v Petrodvorci, a vyzdoben revolucionářskými vlajkami a hesly. V roce 1929 bylo několik vagónů přesunuto do muzea v Helsinkách, několik zůstalo v muzeu
právě v Petrodvorci.
Olga a Taťána ve vlaku
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 jerryX jerryX | 9. září 2010 v 11:34 | Reagovat

A právě ve vlaku v Permu 2./15./3.1917 podepsal car svou abdikaci. V té době už ale carem de facto nebyl, Petrohrad byl zcela v rukou revolucionářů...

Napadlo mě, že ty svícny musely být přišroubované ke stolu. Ono říct, že to postavení někoho vyžadovalo, se říct nedá. Skutečná osobnost se takového zbytečného balastu zbaví a  když to srovnáme např. s vlakem Františka Josefa I., který rozhodně nepatřil k vyjímečným osobnostem, je tu podstatný rozdíl.

2 Ally Ally | Web | 9. září 2010 v 11:40 | Reagovat

V tom posledním tvrzení s vámi nesouhlasím.... Alexander II. byl rozhodně osobnost, a jeho vlak nebyl o nic méně přepychový.

3 jerryX jerryX | 9. září 2010 v 18:00 | Reagovat

Samozřejmě Nikolaj abdikoval v Pskově, v Permu byl zastřelen jeho bratr Michail.

2/Je to pravda, ale mě stejně ten zbytečný/i nepraktický/ luxus zaráží.

4 Ally Ally | Web | 9. září 2010 v 19:11 | Reagovat

[3]: To proto, že nepřemýšlíte jako tehdejší vysoká společnost. Mentalita je jiná.

5 louis vuitton uk louis vuitton uk | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:48 | Reagovat

outavě napsané články,kupa informací o Romanovcích co jsem nikde jinde česky nenašla.prostě jedním slovem: výborné!

6 coach outlet online coach outlet online | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:49 | Reagovat

utavě napsané články,kupa informací o Romanovcích co jsem nikde jinde česky nenašla.prostě jedním slovem: výborné!

7 [coach outlet] [coach outlet] | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:49 | Reagovat

blog je krasny potrebovala som o Otma nieco vediet do skoly a hned som to nasla na tvojom blogu

8 coach factory outlet coach factory outlet | E-mail | Web | 7. dubna 2012 v 8:49 | Reagovat

a som si prave zacala pripravovat svoj a chcem sa opytat ci by si mi prosim nemohla pomoct s designom?

9 pilsner pilsner | Web | 9. září 2016 v 7:33 | Reagovat

ihned pujcka i o vykendu :-|

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
TOPlist