Nikolaj a Alexandra

27. března 2010 v 13:02 | Ally |  Recenze
Podtitul: Příběh lásky, která zničila Impérium
Původní název: Nicholas and Alexandra - The story of the love that ended an empire
Autor: Robert K. Massie
Nakladatelství: Ballantine Books
Rok vydání: 1967
Počet stran: 613 (kniha obsahuje několik stran obrazové přílohy a poznámkový aparát)

Nicholas and Alexandra

Anotace:
V této jedinečné knize zavádí autor Robert K. Massie, držitel Pulitzerovy ceny, čtenáře do neobyčejného světa carského Ruska, aby vyprávěl životní příběh posledních Romanovců: o Nikolajově politické naivitě, Alexandřinou posedlostí zhýralým mystikem Rasputinem a statečným bojem malého Alexeje s hemofilií. Na pozadí nádhery přepychu a intrik Massie představuje silné drama vášně a dějin - příběh zatraceného impéria a smrtí poznamenané královské rodiny, která sledovala jeho pád....

Moje hodnocení:
Kniha od Roberta Massieho je pro mnohé úplným základem a také podnětem ke studiu Romanovců. Šlo o jednu z prvních knih, které se zabývaly tímto tématem s vědeckou precizností, a její nebývalý úspěch podnítil mnohé další badatele v zájmu o dané téma. Kniha dokonce oficiálně vyšla i v Sovětském svazu v 70. letech. Ačkoliv však Massie je prvotřídním historikem, některé ze základů jeho teorie pádu říše už jsou dnes překonané díky novým metodám, novým pramenům a zhodnoceným postojům, ať už jde právě o v anotaci zmiňovanou naivitu cara či například vykreslení postavy Grigorije Rasputina. Massie vyvolává dojem, že za pádem carské rodiny stojí jedna jediná příčina: Alexejova hemofilie. Pokud by Alexej nebyl postižen hemofilií, Alexandra by nebyla zoufalá, nepovolala by ke dvoru Rasputina atd.... Politické a další faktory, které všechny hrály nezanedbatelnou roli v celé tragédii, jsou pro něj podružné. Částečně lze tento postoj pochopit, pokud si člověk přečte předmluvu. Hlavním zájmem, který Massieho k carské rodině vůbec přivedl, byla totiž hemofilie jeho vlastního syna, a on hledal příklady toho, jak se s tímto postižením vyrovnávaly jiné rodiny. Ačkoliv z hlediska politického lze dnes Massiemu spoustu věcí vyvrátit, z hlediska vysvětlení, jak tvrdě a nemilosrdně hemofilie musela rodinu zasáhnout, co je jejím původem a jaký je její průběh, je jeho kniha opravdu neocenitelná.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 jerryX jerryX | 27. března 2010 v 15:42 | Reagovat

Osobně se domnívám, že tohle důvod nebyl. Carova konzervativní politika byla stejná i před Rasputinem, do války šel i přes jeho odpor. Rovněž nedostatek zbraní i chleba, korupce, nepořádky a pověstná carská byrokracie nebyla způsobena Rasputinem. Jistě ,obrovské škody napáchali Rasputinem doporučení Stürmer a zejména Protopopov, nicméně i takoví Goremykin a Suchomlinov byli jmenováni bez Rasputinova vlivu a nebyli o moc lepší.
Takže vina je jednoznačně na carovi.

2 Ally Ally | Web | 27. března 2010 v 15:45 | Reagovat

Vina je jednoznačně na těch, kdo ho obklopovali - a teprve pak na něm. S Massieho teorií také nesouhlasím. Alexejova hemofilie byla dle mého názoru shnilá třešnička na prošlém dortu.

3 wox24 wox24 | 27. března 2010 v 19:27 | Reagovat

Ach áno, zase Jerry opakuje tú istú pesničku o cárovej politike a jeho povahe, o vojne atď. Ale už sa k tomu nejdem vyjadrovať, nemá to zmysel.

Nech sa cárová politika nazýva akákoľvek, Rusko sa vďaka nej pohlo dopredu. K dobrému vládcovi patrí aj to, že si vie dokázať vybrať správnych ľudí a to on vedel. To, že tam boli počas vojny Goremykin atď. nebola otázka kvalít, ale otázka verných ĺudí v čase krízy, keďže vláda nemala zďaleka takú moc akú v mierovom stave. Takže mohol za premiéra menovať trebárs cvičenú opicu, obrazne povedané, aj tak sa najdôležitejšie otázky riešili úplne niekde inde.

Čo sa týka Alexeja a vplyvu choroby na rodinu. Ally, nevie%s si predstaviť, ako dokáže taká choroba vplývať na rodičov, viem to z vlastnej skúsenosti.

Aby som to uzavrela, Rusko by padlo, aj keby tam sedel Winston Churchill, prípadne Josif Stalin, keďže bankári do toho vrazili dosť peňazí (viď kniha Anthonyho Suttona).

4 jerryX jerryX | 27. března 2010 v 19:46 | Reagovat

ad3
Takže mě by jako lékaře, svým nezájmem a chybami poškozujícího pacienty , omlouvalo, že bych měl sám nemocného syna?
Car si skutečně lidi uměl vybrat- Witteho vyhodil celkem 2x -1903 a 1906, Stolypina v podstatě doporučil Goremykin při svém prvním vládnutí. Tzv. zásluhy cara jsou jako zásluhy majitele domu na zahradě,když občas nepošlape růže, které vysázel jeho zahradník.

5 wox24 wox24 | 27. března 2010 v 19:59 | Reagovat

Menoval ich na posty? Dovolil im robiť politiku, ktorú presadzovali?

O jeho "neschopnosti" svedčí Witteho dopis, kedy už nebol premiérom a nemal vlyv na chod štátu, takže argumenty typu "chcel ho donútiť, aby rešpektoval Dumu" neprijímam.

Posledná veta nemá historický základ.

6 wox24 wox24 | 27. března 2010 v 20:01 | Reagovat

Ako by na vašu profesiu mal vplyv choroba vášho syna? On by prípadne vami vybratý liečiteľ ovplyvňoval liečbu vašich pacientov? Porovnávate neporovnateľné.

7 jerryX jerryX | 29. března 2010 v 11:22 | Reagovat

No, zmínka o historickém základu od Vás sedí.

6-nedělejte, že nechápete. Rasputin se s pomocí carevny, zejména v letech 1915-16 nepokrytě pletl do státních záležitostí. Viz dopisy carevny do Mogileva. Takže skutečně jako carevičův léčitel léčil Rusko tak, že urychlil/to neznamená, že způsobil/ nástup revoluce.
Tzv.Rasputinova klika byla skupinou lidí, kterým šlo jen o vlastní prospěch, myslím, že to není v dnešním Česku ani na Slovensku nic tak nepochopitelného.

8 jerryX jerryX | 29. března 2010 v 11:31 | Reagovat

Ally , jen tak mě napadlo, že se opakují pořád stejné stereotypy- celoživotní láska Nickyho a Alix:,, v posledních letech byla carevna hysterická, stále všechny komandovala, utíkala do nemoci." Navíc dopisy v letech 1915-16 jsou plné komandování, to nemá rád žádný chlap, natož samoděržavec. Otázka tedy zní - je možné po více než 20-tiletém manželství milovat takovouhle ženskou?
Dále -car válku nechtěl? Opravdu? Pokud vím Rusku šlo o získání Bosporu a o válce se mluvilo už v zimě 1914. Navíc car sám byl nacionalista, který např. Japonce nazýval žlutými opicemi...
Co se týká jeho pobytu v Mogilevu, dost lidí popsalo jeho denní program - na mě to působí jako hostiny , turistika a vyznamenávání. Napoleon to zrovna nebyl...

9 Ally Ally | Web | 29. března 2010 v 12:12 | Reagovat

[8]: Nikolaj až do samého konceve svých denících a dopisech děkuje Bohu za to, že mu dal Alix, bez níž by si neuměl představit život. Do srdce jim nikdo nikdy nahlédnout nemohl, a může se nám to zdát nepochopitelné. On ji ale miloval až do posledního dechu, a ona jeho také. Četl jste kompletní válečnou korespondenci? Z úryvků, které jsou většinou publikovány v biografiích není možné poznat znění celých dopisů. A opět mohu jen opakovat - carevna předávala carovi Rasputinovi rady - ale on je v 99% případů odmítl. Jak to vím? Asi že jí to napsal. Nemám teď u sebe "Lifelong passion", ale vyloženě píše něco ve smyslu, že si nepřeje, aby se s "naším přítelem" bavila o takových věcech.

Car válku nechtěl, o tom je dostatek důkazů. Ať už z politického hlediska mohly věci vypadat jakoliv, pro mě jsou ve směru "co osoba chtěla opravdu" určující deníky, korespondence a memoáry. Nacionalista to byl. Japonce neměl rád o doby, kdy na něj byl v Otsu spáchán atentát - a rusko-japonská válka byla vyprovokována Japonci.

Chtěla bych tímto požádat Vás i wox24, abyste se přestali napadat. Výměna názorů se nám tu začíná z obou stran přisotřovat, a bojím se, že brzy by se úplně zvrhla. Už dávno vím, že dějepis je hlavně o tom, čemu se rozhodneme věřit - a je to skoro tak nesmyslné, jako dohadovat se o náboženství.

10 wox24 wox24 | 29. března 2010 v 12:51 | Reagovat

Ally, neboj sa, ja napádať Jerryho nebudem.;) A snáď ti nevadia malé pošťuchnutia. ;)

Reagovala som na vašu odpoveď, citujem: "Takže mě by jako lékaře, svým nezájmem a chybami poškozujícího pacienty , omlouvalo, že bych měl sám nemocného syna? "

Na váš dovetok reagovať nebudem, nemá to zmysel.

Poviem to inak, Rusko zradili spojenci tým, že začali vyjednávať poza jeho chrbát s Nemeckom, agnlickí politici ako Lord Milner, veľvyslanec Buchanan, francúzsky veľvyslanec Paleologue atď. podporovali Kerenského, Miľjukova a Gučkova. O finančnej podpore oboch revolúcií zo zahraničia ani nevraviac. Za toto všetko môže cár?

Nikolaj bol nacionalista, ale vojnu nechcel, keďže Rusko na vojnu nebolo pripravené. Nadôvažok bolo v hospodárskom boome, takže na ňu nemalo ani najmenší dôvod. Skôr by som sa spýtala, komu vojna vyhovovala, komu vyhovovalo zničenie Ruska a Nemecka?

11 wox24 wox24 | 29. března 2010 v 12:56 | Reagovat

V r. 1914 bola vojna v plnom prúde, pravdepodobne ste mysleli iný rok.

O vojne sa hovorilo desaťročia dopredu (spomínal ju už Albert Pike). Boli snahy Rusko vtiahnuť do Balkánskych vojen, našťastie cár sa v nich odmietol angažovať.

Keby na vás niekto zaútočil, taktiež by ste na neho nenašli pekné slová. Je ale ironické, že v rusko-japonskej vojne stálo Nemecko na strane Ruska a Británia na strane Japonska, kým v I. sv. vojne boli Rusko, Británia a Japonsko spojenci. ;)

12 wox24 wox24 | 29. března 2010 v 13:01 | Reagovat

Ally, spýtam sa to už teraz, keďže sa mi nechce čakť na ďalšiu časť o Nikolajovi. Sovietska historiografia tvrdí, že to, aby cárska rodina, suita a služobníctvo jedávali spolu rozhodol Avdejev, teraz čítam, že sa to stalo na popud cára. Ako to vlastne bolo? Mimochodom, v knižnici som našla angažovanú knihu "Nikolaj Krvavý" (ešte zo sovietskych čias), som zvedavá, ako je v nej ideologicky vysvetlená smrť detí, suity a služobníctva.

13 Ally Ally | Web | 29. března 2010 v 13:13 | Reagovat

[12]: Musím přiznat, že teď nevím. Ale mám pocit, že to bylo trochu oboustranné. V Ipaťjevově domě nebyly prostory pro jídelnu pro služebnictvo a Nikolajovi rozhodně nevadilo, že má u stolu své věrné.

14 jerryX jerryX | 30. března 2010 v 11:44 | Reagovat

Já to stejně jako wox nevidím jako nějaké napadání, ale pokud se to Ally nelíbí, pokusím se být milejší, i když wox to tak nevnímá.
9-pokud to píše v Denících, které nikdo jiný nečetl, tak je to jiné, než v dopisech Alix. Fakt je ten, že Nikolaje nedokázal pochopit asi nikdo. Byl to velmi zvláštní člověk.
Ale já si myslím, že tu válku chtěl, jako bohužel téměř všichni v Rusku a v Evropě.Jeho nacionalismus a nenávist vůči Japoncům a Židům k nám dnes zrovna moc nemluví.
Stejně tak je paradoxní to Mikuláš Krvavý- s Krvavou nedělí neměl nic společného a jeho obvinění, že chtěl uzavřít mír s Německem. Právě naopak, jeho fanatický odpor vůči Němcům/Vilém ho přece zradil!/ mu zcela zatemnil myšlení. Já ale víc rozumím těm, co tehdy křičeli ,,Pryč s válkou!Chceme chleba!"
Revoluční Rusko nemá téměř kladné postavy a ani Gučkov,Kerenskij a Miljukov k nim nepatřili.Spíš kariéristi, než demokrati...
Je ale paradoxem, že se skutečně Mikulášem Krvavým mohl stát.Nepsal snad, že ,,je nutné nepokoje potlačit všemi prostředky"?
On Protopopov nebyl tak neschopný, nechal dovést do Pitěru kulomety a rozdělil město na okrsky. Jenže se vzbouřili vojáci i policie a Chabalov nestačil ani vylepit vyhlášky o výjímečném stavu.
To neudělá pár agitátorů, to byla celková ztráta důvěry v cara a vládu...

15 jerryX jerryX | 30. března 2010 v 11:50 | Reagovat

13 - já myslím, že to bylo jednak dáno nedostatkem místa a asi i tím, že už bylo o osudu carské rodiny zřejmě rozhodnuto.
Stejně tak hrozné mi připadá, že pak Jurovskij šel klidně vrátit ing.Ipaťjevovi klíče od domu./To viděl jako slušnost?!/

16 Ally Ally | Web | 30. března 2010 v 11:53 | Reagovat

Nikolaj byl vlastenec, ne fanatik. Tojeasitak všechno co k tomu mohu říci. Člověk,který si přeje válku, po jeím vyhlášení jen sotva bude mít opuchlé oči a prosit Boha o smilování.

To, že nesnášel nechtěl zavřít separátní mír s Německem mohlo být chybné rozhodnutí, ovšem jak jsem již řekla jinde - Nikolaj byl člověk, kterému byla čest nade vše. Přísahal, tak jako kdysi Alexander I., že  mír neuzavře. Jak by tedy mohl porušit dané slovo? Navíc i Prozatímní vláda byla odhodlaná ve válce setrvat, není to tedy postoj pouze Nikolajův.

17 wox24 wox24 | 30. března 2010 v 13:59 | Reagovat

[14]: Veľmi by si sa divil, čo dokáže propaganda. Okrem toho, nedostatok potravín bol spôsobený úmyselne, keďže práve to malo vyprovokovať (a aj vyprovokovalo) ľudí v Piteri ke demonštráciám. Plus pár agitátorov v dave a katastrofa je dokonaná. Cár mal v úmysle zasiahnuť ešte skôr, bohužiaľ, jeho príkazy boli blokované generálom Gurkom a neskôr už bolo neskoro.
Ak by Nikolaja neboli vylákali, žiadna revolúcia by sa nekonala. Veľmi by ma zaujímalo, ako sa to generálovi Alexejevovi podarilo.

18 wox24 wox24 | 30. března 2010 v 14:00 | Reagovat

[16]: Po takých stratách uzavrieť separátny mier... . Nikolaj nemal na výber.

19 wox24 wox24 | 30. března 2010 v 14:05 | Reagovat

[15]: Netušila som, že si Jurovského považoval za experta v sluśnom správaní, či, nebodaj, ľudomila. ;)

20 Ducii Ducii | Web | 30. března 2010 v 17:24 | Reagovat

O této knize jsem hodně slyšela, ale bohužel jen slyšela, každopádně třeba se k ní jednou dostanu.

21 jerryX jerryX | 31. března 2010 v 12:17 | Reagovat

ad 17-nepořádek v Rusku měl a má velmi dlouhou tradici a navíc - dlouhá válka, nedostatečná železniční síť, nedostatek vagónů a lokomotiv, dlouhá a tuhá zima -to jsou objektivní důvody nedostatku potravin v Pitěru 1917.Proč za tím hned hledat spiknutí? A musí lidi někdo přesvědčovat o tom, že mají hlad?
Jinak - to vylákání cara Alexejevem není dokázané a car byl vlastně už v Pitěru dost dlouhoúpřes 2 měsíce/, mohl si myslet, že situace není tak vážná a navíc revoluce vypukla až po jeho odjezdu. Ale to, že Alexejev zřejmě vedl spiknutí generálů, je pravděpodobné. Nabízí se otázka, proč? Mír rozhodně uzavírat nechtěl...

ad/18 -ano v roce 1917 bylo už těžké uzavřít mír, základní chybou byl vstup do války v roce 1914...

ad/19Víte, lidi jsou někdy paradoxní -naprosto bezcitný vrah Jurovskij považuje za slušné vrátit klíč ing.Ipaťjevovi. Tebe to nezaujalo?

ad/16 Ally. Nikoliv, byl to nacionalista -naprosto neuznával cizí národy. Potlačování práv neruských národností se mu pak vymstilo, např. Lenin pak našel podporu v Polsku či Finsku. Co si ale nedokážu vysvětlit, je to, že četl kvalitní literaturu a názory měl hodné tak 17.století...
Pojetí cti je u nacionalistů jiné,ale bývá to vlastnost, která je jim vlastní.
Vítěznou válku s Německem viděl jako prioritu a nechápal názory toho typu, že v zákopech jsou tam stejní chudáci jako na ruské straně, Neměl by asi velký problém nechat rozstřílet demonstrace v Pitěru...

22 Ally Ally | Web | 31. března 2010 v 13:50 | Reagovat

Bohužel mám pocit, že ho vidíte strašlivě černobíle.

To poslední, co jste napsal, je pěkný nesmysl. Když byli z německé strany přivedeni před cara zajatci - většinou i civilisti, car je všechny nechal propustit a zaplatil jim cestu zpátky! Nikolaj byl vlastenec. Ne fanatik.

23 wox24 wox24 | 31. března 2010 v 18:36 | Reagovat

Môj názor na nepokoje je iný. To isté sa týka Alexejeva, ale nejdem sa opakovať, môžete si to prečítať inde.

24 Luisa Luisa | 31. března 2010 v 20:40 | Reagovat

Kriste! Jakmile se historici na něčem neshodnou tak to hrozí rvačkou. Škoda, že dnes někoho nemůžeme elegantně vyzvat na souboj. Bratr studuje historii na UK a má psát práci na téma Rudolfova sebevražda...o tom jak se ta zpráva šířila v médiích a jak byla postupně zkreslována. Občas se taky trochu dohadujeme. Zatím v rozumných mezích.Tvoje stránky jsou krásné...chodím na ně minimálně 2krát týdně. Musím Ti vyseknout hlubokou poklonu.

25 jerryX jerryX | 31. března 2010 v 21:30 | Reagovat

22-asi máte pravdu.Jeví se mi ale čím dál nepochopitelnější.Tohle jsem nevěděl, beru v potaz.Nicméně ,Vy byste měla vzít v potaz carův telegram Chabalovovi:,,Potlačit nepokoje všemi prostředky...´´
Mimochodem, Ludvík XVI. několikrát opakoval-,,Do svých poddaných střílet nebudu.´´ Až na to doplatil... A když jsme u té historie, jednou jste mi napsala, že carevna se starala o děti sama, na rozdíl od Marie Antoinetty.Vidíte ji moc černobíle, ona se o své děti starala taky.

23-nejsem příznivcem spikleneckých teorií, mimochodem daleko podivnější, než Únorová revoluce/má své důvody i logiku/ je tzv.VŘSR ,vzhledem k mizivému počtu bolševiků v Rusku.

ad24-to je lichotka, já jsem čirý amatér a nehrozí to rvačkou, to je jen taková neškodná debata.Mimochodem-Rudolfova sebevražda podle mě moc záhadná není...

26 Ally Ally | Web | 31. března 2010 v 22:08 | Reagovat

[24]: Děkuji srdečně :)

[25]: Nějak si nevzpomínám, kde jsem psala, že se Marie Antoinetta nestarala o své děti sama (je to možné, že jsem to psala, ale nepamatuju si to). Nebudu lhát a rovnout přiznám, že o francouzské revoluci jem nepřečetla vůbec nic a tak ani o osobách panovníků. Ovšem tak jako Alix se Marie o své děti rozhodně nestarala - snad ani nemohla, protože žila dle protokolů. Kojila své děti navzdory protestům ostatních? Měla u sebe neusátle kolébku se svými maličkými? Hrála si s nimi, sváděla polštářové bitvy, psala jim každý den vzkazy, když je nemohla vidět? Nevím, ale nezdá se mi to pravděpodobné....

27 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 8:50 | Reagovat

[25]: Jerry, boľševickú revolúciu tu nespomínam preto, lebo tento server nie je k nej až tak zameraný.

Niečo pre vás:
In the archives of the State Department there is a document, No.861.00/5339, which reveals how Jacob Schiff, who was a very influential person within the Masonic organisation B'nai B'rith, and his companions Felix Warburg, Otto Kahn, Mortimer Schiff, Isaac Seligman and others had made plans as early as 1916 to overthrow the Russian Tsar. In April 1917 Jacob Schiff himself officially confirmed that it was through his financial aid to the revolutionaries that the Tsar had been forced to abdicate, whereupon a Masonic government came into power (Gary Allen, "None Dare Call it Conspiracy", 1971). At the same time, Alexander Kerensky received one million dollars from Jacob Schiff. (Encyclopedia of Jewish Knowledge, article "Schiff, New York, 1938.)
In the spring of 1917, Jacob Schiff began to finance Leon Trotsky to implement "the second phase of the revolution", according to Dr Antony C. Sutton. Colonel Edward M. House, a powerful Illuminatus in America, saw to it that President Woodrow Wilson quickly had an American passport issued for Trotsky, so that he could go back to Russia and continue the "revolution".
In New York, on the 27th of March 1917, the 37-year-old Trotsky, with his family and 275 international terrorists and adventurers embarked on the ship Kristianiajjord bound for Europe to complete the "revolution" in Russia. Various criminals, Jewish-American communists and brokers from Wall Street also accompanied them.(Jüri Lina, Under the Sign of the Scorpion, 2002, p. 148)

28 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 8:53 | Reagovat

K spikleneckým teóriám. Nie je aj vyššie uvedené info "spiklenecká" teória? Našli by ste to v oficiálnim mainstreame? Je.

29 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 9:07 | Reagovat

Išlo mi o číslo dokumentu a jeho približný odkaz.

30 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 9:15 | Reagovat

obsah, nie odkaz, sekla som sa.

Mimochodom Ally, ja aj Jerry vieme, kde sú hranice, takže naše diskusie do osobných útokov určite neprerastú. ;)

31 jerryX jerryX | 1. dubna 2010 v 11:55 | Reagovat

25 -stejně jako Alix ne, to máte pravdu, nicméně na svou dobu se o ně starala dost. Já si myslím, že otma + Alexej byli velmi dobře vychovaní, bohužel všechno to přišlo vniveč a rodiče/zejména otec/ v tom určitě nejsou bez viny.Je škoda, že Vás nezajímá Francouzská revoluce, pochopila byste současnost lépe.Já to dal jen příklad, když o tom moc nečtete,čemu věříte -Antoinetta -rozmazlená, povrchní  a pyšná, Ludvík XVI.-neschopný hlupák, udavačský poštmistr Drouet. Tak třeba nic z toho není tak docela pravda , tohle jsou jen rozšířené omyly se zábavných časopisů.Stejně tak přesvědčení, že za Restaurace Bourbonů v roce 1815 byly zlikvidovány všechny revoluční vymoženosti.:-)
Ad wox- jak slyším slovo Ilumináti...:-) V tom se asi shodnem s Ally. Samozřejmě -spousta lidí v Rusku i ze zahraničí připravovala spiknutí a chtěli svrhnout cara,ale světovláda Iluminátů??? To se dostáváme na úroveń Božského Káji./Gotta/

32 jerryX jerryX | 1. dubna 2010 v 12:31 | Reagovat

http://www.firstworldwar.com/bio/sturmer.htm

Odkaz pro Vás. Jinak řečeno, dějiny neovlivńují jen silní, ale i slabí. A tento pán se o revoluci hodně přičinil.:-)

33 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 17:36 | Reagovat

Dokažte, źe to nie je pravda, ale výmysly.

Mimochodom, stačí čítať trošku pozornejšie moje príspevky a uvidíte jeden, špeciálne pre ´vas ho zopakujem "Išlo mi o číslo dokumentu a jeho približný odkaz."
To, že sa držíte oficiálnej histórie ako kliešť som si všimla. ;)

Ja viem, kto je a čo robil Sturmer. Pravda je taká, že ministri ako Sturmer mali na revolúciu vplyv ako ja na dažďové zrážky v Čile. Vám nedochádza, že ak chce uspieť nejaká revolúcia, musí byť v prvom rade financovaná? Skutočne si myslíte, ze dav príde len tak a začne demonšrovať? Vašu naivitu obdivujem. Keby ste sa pozreli na terajšie farebné revolúcie, videli by ste, ako to funguje, fungovalo a bude fungovať.
To isté sa týka Francúzskej revolúcie.

34 jerryX jerryX | 1. dubna 2010 v 17:50 | Reagovat

Vyvoláte teď revoluci v Čechách a nebo Slovensku? Půjdou lidé demonstrovat?
Ne? A proč ne? Protože chybí ten spouštěcí faktor a tím je velká nespokojenost lidí.
Přitom u nás i u vás vládnou lidé kvalit Stürmera i Protopopova.
Jenže lidi mají zatím za co nakupovat, většina má práci, můžou se bavit, na ulici je tudíž nedostanete...

Jinak  hezké Velikonoce , no a pak můžeme zase pokračovat v diskusi o tom diletantovi.:-)
To samé -Hezké Velikonoce i pro Ally.:-)

35 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 18:43 | Reagovat

Možno vám nič nehovorí akcia Markíza, alebo "zachráňte Pavla Ruska". To by ste sa divil, čo dokáže urobiť propaganda.

Ďalšou takou demonštráciou je náš známy rok 1989, viď dielo politického väzňa Miloslava Dolejšího, ktorý si, na rozdiel od Havla a jemu podobných, svoje odrobil v baniach Jáchymova: http://www.pospolitost.org/tlacoviny/knihy/1989_Historia_sa_opakuje.pdf

Taktiež je pre mňa záhadou, ako mohol byť za prezidenta zvolený Juščenko, keďže počas jeho premiérskeho pôsobenia západná Ukrajina upadala. Napriek tomu, ho západní Ukrajinci podporovali. Ideme ďalej. Rusko a Jeľcin. Prečo bol stále volený, prečo neboli nijaké demonštrácie, pritom za jeho vlády sa životná úroveň radikálne znížila (manžel by vedel o tom rozprávať, taká vŕtačka stála niekoľkonásobne viac ako bol jeho plat, myslím to váźne). Ak by som sa riadila vašou logikou, Rusi by museli denne demonštrovať. A predsa sa nič nedialo. A tak by sa dalo pokračovať.

36 wox24 wox24 | 1. dubna 2010 v 18:44 | Reagovat

Samozrejme, aj ja vám, Ally a všetkým tu na stránke, želám nádhernú Veľkú noc. ;)

37 jerryX jerryX | 2. dubna 2010 v 11:54 | Reagovat

Je mi líto , že věříš/tak tykáme si, nebo vykáme?/ Takovým nesmyslům.Že byl někdo politickým vězněm, neznamená, že by nepsal nesmysly .Tzv. Dolejšího analýza je na úrovni béčkového amerického filmu s Van Dammem v hlavní roli. Důkaz v ní není jediný...
Spousta historiků se hrabe v Listopadu 1989, pokud by někdo z nich našel jediný důkaz pro rozsáhlé spiknutí, proslavilo by jej to. Tím nechci říct , že bylo vše spontánní, byl to ale spíš boj o moc různých zájmových skupin.
I dnes v čechách jde kampaní odstranit politika, který překáží něčím zájmům, viz Topolánek. Ale je to jen proto, že jsou u nás politici slabí a jejich pád sleduje veřejnost zcela lhostejně. Topol nebo jinej strom, řeknou si lidi, vždyt je to fuk...

V roce 1917 byla v Rusku katastrofální nedůvěra v cara i vládu, nebylo těžké toho využít.
Já se přiznám, že Ukrajině nerozumím, ale přijdou mi tam nedůvěryhodní všichni.

38 wox24 wox24 | 2. dubna 2010 v 16:58 | Reagovat

Dôvody, ktoré ťa vedú k názorom o diele Mil. Dolejšího si s tebou môžem vydiskutovať inde. K tvojej poznámke ti uvediem príklad a to hneď z tvojich tém: Finacovanie ruskej revolúcie Wall Street. V akých historických knihách to nájdeš? Ja som to v dielach oficiálnych historikov nenašla, pritom dôkazov sú celé americké achívy. Slovenská história pozná niečo podobné, viď Slovenský štát a prezident Tiso. Platí len jedna pravda a toť vsjo. Ale to som odbočila.

V každom štáte, ktorý je vo vojne, nepanuje extra nálada. To ale neznamená, že musí vypuknúť revolúcia (ako príklad ti môžem znovu uviesť Rusko za Jeľcina, ktoré nepotrebovalo ani vojnu, aby bolo zruinované, dva cielené pády rubľa, stačí si pozrieť kurz dolára, akonáhle padol rubeľ, stačili na zruinovanie ekonomiky). V Rusku išlo o to, že bol záujem monarchiu odstrániť. Prvé dva pokusy nevyšli (rusko-japonská vojna a následná Krvavá nedeľa, či snaha zapojiť Rusko do balkánskych vojen). Preto sa tí, ktorí mali snahu monarchiu odstrániť, poponáhľali získať na svoju stranu armádu (to jest Gen. štáb), začalo sa cielené ohováranie cára a najmä cárovnej, a všetko vyvrcholilo blokovaním dodávok chleba v tie dni. Samozrejme, ak by bol cár v Piteri, nič by nevyšlo, takže bolo treba cára odvolať do Mogileva. Na toto všetko boli potrebné financie, ktoré neplynuli zo zbierok členov rôznych strán.

Záver tvojej vety o Ukrajine je príliš mierny. :D

39 Luci Luci | 12. května 2010 v 17:24 | Reagovat

Chtěla jsem se zeptat, tahle kniha asi nebyla přeložena do češtiny, že ?

40 Ally Ally | 13. května 2010 v 16:53 | Reagovat

[39]: Bohužel zatím ne.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
TOPlist